8-5

  1. Inside Out

Trouw aan het concept, is Inside out een van Pixar’s emotionele reizen, het biedt je een reis aan die je goed laat zien hoe de emoties en het geheugen werkt van een mens. Het biedt je een kijkje in het leven van een elf jarig meisje, die met de eerste grote verandering van haar leven te maken krijgt: het verhuizen naar een grote nieuwe stad. Inside Out laat de vijf emoties die in het menselijke brein regeren naar buiten treden, om een inventieve reis te maken die Riley zal laten zien wie zij is.

Pixar is zeker niet bang van bitterzoete climaxen, en vreugde is een van de karakters die het met meeste inzicht zal brengen op de voet gevolgd door collega verdriet. Het is een les die waarschijnlijk beter overeenkomt met volwassene dan met kinderen, maar het is een van de belangrijkste lessen die Pixar geprobeerd heeft te verfilmen. Inside Out is een van de meest grillige en kleurige films van Pixar tot op heden, en de film slechts een keer bekijken zou niet tot de mogelijkheden moeten behoren.

 

  1. Finding Nemo

Finding Nemo die in 2003 uitgekomen is, is waarschijnlijk het meest bekende werk van Pixar, zeker wanneer het gaat om de karakters, er zullen niet veel andere films zijn met zoveel bekende karakters als Finding Nemo, met op een goede tweede plaats de films van Toy Story. Vraag wie dan ook, of deze nu vijf of vijftig is, wie Dory of Nemo is, en ze zullen je zeer waarschijnlijk het goede antwoord geven. Dit is zeker het resultaat of een heel aantal verschillende factoren, en niet als laatste het adembenemende design van de wereld onder water met daarbovenop de stemmen van onder andere Ellen DeGeneres, Willem Dafoe, Albert Brooks en nog veel meer. Dat en de emotionele aspecten van de film die zeer gelijk zijn aan het dagelijkse leven, markeren de beste aspecten van de Pixar films.

Het verhaal van de film is dat van een overbezorgde vader, die constant bovenop zijn zoon zit, dit spreekt tot de gevoelens van elke ouder, en toch is de film nooit manipulatief of berekenend te noemen in het vertellen van het verhaal. Finding Nemo is een lonend, boeiend en meeslepend verhaal dat zelfs spirituele kanten heeft. Nemo is een krachtig verhaal dat sterke overeenkomsten heeft met het menselijk leven, en dat is waardoor de film aan het einde van de dag nog steeds in je hoofd blijft hangen. Het laat nogmaals zien dat er in het universum niets kan gebeuren dat niet aangedreven wordt door een sterke menselijke geest.

 

  1. Toy Story 2

Toy Story zou niet zo goed mogen zijn als het is, het is namelijk een van de weinige voorbeelden van een deel twee, dat bijna beter is dan zijn voorganger. Er zijn heel veel andere sequels die vele malen slechter zijn als het eerste deel en Toy Story 2 uit 1999 is daar geen onderdeel van. De film was origineel bedoeld als een directe follow up die alleen op video uit zou komen, maar tijdens de ontwikkeling werd al besloten dat deze film alles in zich had om het ook op he grote doek te maken. Wellicht is het enige nadeel dat er genoemd kan worden, dat deze film een voorganger had, en het dus niet meer baanbrekend was, wat er gedaan werd.

Maar het verhaal van de ontvoering van Woody door een speelgoed verzamelaar (Wayne Knight) en zijn vrienden die hem gaan proberen te redden, is echt geniaal bedacht. Naast dat dat grafische elementen wederom uitstekend zijn, is er ook een heleboel humor en actie te zien. Maar de filosofische kant van Pixar komt ook goed naar voren in Toy Story 2, Woody wordt namelijk geconfronteerd met een aantal serieuze beslissingen tussen het voor altijd kunnen leven als een collectors item, of het terug gaan naar zijn vrienden en geconfronteerd worden met de kans dat hij aan stukken gescheurd gaat worden door de jongen die hun gekregen heeft. Wat zal Woody doen? Van de zijlijn toekijken of er middenin springen?

 

  1. The Incredibles

Toen de voormalig leerling van the Simpsons, Brad Bird zijn eerste film The Iron Giant uitkwam, was er een massa aan kritieken. Maar terug in 1999 kan enkel een cynisch persoon hebben dacht dat het einde van het verhaal zo zou zijn. Maar dat is een onderschatting van iemand die aan de CalArts is afgestudeerd. Een school die in essentie ons elke mainstream animatie professioneel uit Amerika geeft. Het was vanuit zijn studententijd dat Bird  zijn klasgenoot Tim Lassester kende, en Lasseter was een van de allergrootste fans van The Iron giant. En dat is hoe we uiteindelijk The Incredibles hebben gekregen.

Het verhaal van de gepensioneerde superhelden Mr. Incredible (Craig T. Nelson) Elastigirl (Holly Hunger) en hun superkinderen Violet, Dash en Jack-Jack. The Incredibles neemt de voorliefde van Bird voor old-school comic boeken naar buiten, die ook al zichtbaar was in the Iron Giant waar er met satire gesproken wordt over de Nucleare familie in Amerika. Ook heeft het robots, waarmee Bird een nieuw element meebracht voor de Pixar wereld. The Incredibles is minder lief en bijt meer van zich af dan met satire dan andere Pixar films. Sommige van de karakters, zoals de kinderen van de Parr familie, zijn nog steeds leuk en schattig, maar hebben een bepaalde scherpte over zich heen, gothic Violet is daar een groot voorbeeld van met Sarah Vowell als stem hierachter. Bird heeft er hard aan gewerkt om de karakters in evenwicht te brengen, en ze toch elk hun eigen ontwikkeling te gunnen.